KMF Ventures AB

Vi gör våra kunder framgångsrika


Artiklar
 Skolan behöver vision inte förslag
 
(2004-06-23 03:00:00)
 
 
Debatt I CS 18/6 -04 talas om att det saknas konkreta förslag från IT-strategigruppen. Det huvudsakliga problemet är dock att det saknas en vision, skriver Mikael Flovén.

Att likt Alice i underlandet ha bråttom och inte veta vart hon ska ta vägen är lika ofruktsamt för Ulrica Messing och Christer Sturmark som för Alice. Sveriges regering och riksdag har ingen gemensam vision för skolan eller vården, och därmed går det inte att ge de människor som arbetar inom skola och vård något att tro på inför framtiden. Tillsättandet av IT-strategigruppen reser frågor kring regeringens och riksdagens syn på framtiden och kommuners, landstings och myndigheters förmåga att dra fördel av ny teknik inom den egna verksamheten.

Att vänta på konkreta förslag från IT-strategigruppen på vad som ska göras lokalt är att underskatta varje kommuns, landstings och myndighets vilja att se vad invånarna önskar och ett tecken på frånvaron av visioner från regering och riksdag. Naturligtvis sitter alla och väntar på att miljarderna ska regna som manna från himlen på nya IT-satsningar, på samma sätt som Itis, IT i skolan, fyllde mångas fickor utan att innebära någon konkret nytta för eleven.

Nej, det är inte brist på resurser som gör att inget omvälvande har hänt. Det är bristen på vision om deras verksamhet, och avsaknaden av mått att mäta respektive verksamhets utveckling mot visionen som gör att de i varje kommun, landsting och myndighet existerande förslagen ej kan prioriteras och genomföras. Det krävs en vision och mätning av respektive verksamhet för att hjälpa människor i en organisation att röra sig åt rätt håll. Offentliga sektorn jämför sig gärna med näringslivet. Vid en jämförelse mellan olika företag i näringslivet, så visar det sig att det inte händer något innan högste chefen visar sitt intresse för frågan och driver den. Det samma gäller i offentlig sektor.

Utvärderingen av Christer Sturmarks arbete är därvidlag entydig. Han har misslyckats eftersom han har gjort saker rätt men samtidigt gjort fel saker. Det är förvånande att Sturmark imponerar på så många människor inklusive CS. Samtidigt måste man imponeras över att ordförande Christer Sturmark lyckats få med nästan alla IT-makthavare i arbetsgruppen, men det är tyvärr fel personer som har samlats. Samtidigt kan inte Sturmark lastas för detta. Han har gjort ett gott jobb inom de utsiktslösa ramar som satts. Det visar Ulrica Messing med sitt uttalande: "Gruppens mål är att vara pådrivande, opinionsbildande och rådgivande." Pådrivande och opinionsbildande är ledarens och en lednings roll. Arbetet kan utföras av många, men att driva och bilda opinion och att ha en vision kan aldrig delegeras bort. Frågan är varför regeringen och riksdagen inte har någon vision för skolan eller vården?

.
 30% av skolans resurser går till lärande

(Corren.se 26 jan 2006, 17:02) En analys av en skola i Gävle visade att 30 % av skolans resurser går till lärande. Är detta verkligen rimligt?, undrar MIKAEL FLOVÉN, managementkonsult KMF Ventures AB, som tagit fram den aktuella analysen.

”Mer resurser till skolan!” har varit en vanligt förekommande åsikt i debatten de senaste åren. Det krävs resurser i form av fler lärare eller mer pengar till skolan. I debatten har skillnaden i behov mellan förskolan, grundskolan och gymnasiet sällan lyfts fram. Än mer sällan har frågan ställts om de resurser som finns är tillräckliga.

För vad menar de som för fram åsikten om att det är för få lärare per elev? Är det inte viktigare att de lärare som redan finns i skolan ägnar sin tid åt eleverna? Vid en analys av Gävles barn- och ungdomsförvaltning och en av deras mest ansedda grundskolor framkom att knappt 30 procent av förvaltningens och skolans resurser gick till lärande för eleverna i årskurs 7-9. Hur kan de som kräver mer resurser till skolan hävda att det behövs mer resurser när de resurser som finns bara används till 30 procent?

I dag använder en lärare cirka 30 procent av sin tid till lärandemöten med elever (lektionstid och annan ej schemalagd tid för lärande). I Gävleanalysen framkom det också att så mycket som hälften av lektionstiden ofta användes till annat än lärande, bland annat frånvarohantering, elever som kom sent, ”ta av mössan” och prata om vad som skulle ske kommande lektioner. Om hänsyn tas till detta kommer skolans resursanvändning för lärande att ligga betydligt under 30 procent. I samtal med lärare, skolledning, föräldrar och elever visar sig alla vara överens om att skolans resurser skall gå till lärande. Hur kommer det sig då att så liten andel används till lärande? Varför talar så sällan Sveriges skolledningar om att öka resursandelen i lärande?

I ett sedan 2005 pågående projekt mellan Svenskt Näringsliv och tre kommuner ställs just frågan om hur skolan kan utveckla resursanvändningen. Projektet använder den modell som användes i Gävle, framtagen av mig och som är utvecklad för skolans förutsättningar. Resultaten kommer att presenteras under våren 2006. Kvarstår gör frågan till Sveriges skolledningar och politiker om det är rimligt att 30% av skolans resurser går till lärande?

 Mindre retorik och mer samtal kring fakta behövs för att utveckla skolan

Replik till Sandra Wahlströms inlägg den 28/1 2006 på debattinlägg

I debattinlägget den 26 januari 2006, ställde undertecknad frågan: ”Är det rimligt att 30% av skolans resurser går till lärande?”. Frågan ställdes utifrån fakta från en väl förankrad och detaljerad modell av skolan. Modellens fakta innehåller i sig inga värderingar, utan beskriver endast verkligheten och ett tillstånd. De fakta som kommit fram visar hur skolans verklighet ser ut ur ett resursanvändningsperspektiv.

Det är för mig som professionell managementkonsult, förvånande att Lärarförbundets representant i Linköping Sandra Wahlström istället för att svara på frågan, talar om ”diverse konsulter”. I mitt arbete med skolan ser jag med respekt på skolans ledning och personal. På motsvarande sätt förväntar jag mig att bemötas med en människosyn som ”…speglar de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på”.

Jag hade väntat mig en stor nyfikenhet hos Lärarförbundet att ta del av hur resursanvändningen ser ut i skolorna och samtala om möjligheter att öka resursandelen i lärande. Vid de berörda skolorna är facklig medverkan konstruktiv och positiv, även när hårda fakta visar verkligheten. Min erfarenhet är att skolans fackliga representanter vill öka resursandelen i lärande. Till Sandra Wahlströms försvar skall sägas att hon i sitt inlägg i förbigående talar om ”…brister som behöver åtgärdas…”. Tyvärr utvecklar hon inte den delen vidare, utan faller in i retorik vilket är det sista som behövs för att kunna utveckla skolan.

Jag vill återigen bjuda in Lärarförbundet till samtal kring resursanvändningen i skolan och som en del i detta samtal skall jag redan nu svara på Sandra Wahlströms fråga om lärares kompetensutveckling ses som lärande enligt den modell som använts.

Svaret är att den tid en lärare går en kurs för nya inlärningsmetoder naturligtvis INTE är lärande, sett från elevens perspektiv. Modellen utgår hela tiden från eleven. Eleven hade föredragit en närvarande lärare som redan har den kompetens som krävs för att främja elevens lärande. Däremot är det lärande för läraren som förhoppningsvis på sikt

ger skolan möjlighet att bättre främja elevens lärande.

Sandra Wahlström nämner även ”Förbereda lärande”, som inbegriper lärarnas tid för planering tillsammans eller enskilt av lärandet inom ett ämne. Det är INTE heller lärande. Däremot är det en förutsättning för att på ett strukturerat och i en i enlighet med skolan vald pedagogik, främja elevens lärande. Men vad är det som behöver förberedas? Det varierar naturligtvis från lärare till lärare och skola till skola. Hjälpmedel kan förväntas underlätta hur mycket tid som

behöver läggas på planering, likväl som erfarenhet av ämnet och ambitionsnivå.

Frågan kvarstår om Lärarförbundet anser det rimligt att 30% av skolans resurser går till lärande? En följdfråga till Lärarförbundet är om en ökad resursandel i lärande skulle främja elevernas lärande?


 Erbjud Sveriges elever toppresterande skolledare!
 
(Debattartikel i Aftonbladet 2006-08-21)
 
 
Efter att ha samtalat med ett flertal förvaltningschefer och rektorer de senaste åren slås jag av hur många som har slagit sig till ro och känner sig tillfreds med sitt ledarskap. Väldigt få skolledningar pekar på sig själva när elever är missnöjda eller misslyckas. Och de som känner att det är bråttom att genomföra förändringar till gagn för eleverna, tycks gå att räkna på en hands eller möjligen två händers fingrar.

Jag känner inte till något företag som lyckats bli framgångsrikt eller ens överleva med den inställningen. Under årens lopp har jag heller aldrig sett en företagsledning bedöma sin egen förmåga genom att betygsätta sina kunder. Det är exakt vad skolledningar i den svenska skolan gör. Konkurrenskraftiga och utvecklingsbenägna företag låter sina kunder betygsätta företagets produkter. Det gör inte skolledningar i den svenska skolan. Många vet inte ens vad de levererar för produkter. De tror att skolans uppgift är att leverera betyg på sina elever. Och inte ens det klarar majoriteten av svenska skolans skolledningar.

Låt oss ta exemplet Eskilstuna. Där talar förvaltningschefen om att skolorna under hans förvaltning ser kontinuerligt förbättrade betyg hos eleverna. Skolverkets redovisning av betygsresultaten för Eskilstunas elever i årskurs 9 de senaste åtta åren, totalt 73 mättillfällen, visar dock att skolorna har underpresterat vid 55 mättillfällen. När motsvarande jämförelse görs för de senaste tre åren finns 32 mättillfällen varav 26 är sämre än förväntat. År efter år underpresterar Eskilstunas skolledning. Hur kan man överhuvudtaget acceptera att resultaten under de åtta åren alltid varit 15-20 procent elever som inte är behöriga till gymnasieskolans nationella program? Det motsvarar knappt 200 elever varje år som inte är behöriga och cirka 400 elever som inte har nått godkänt i minst ett ämne.

Det beror inte på resursbrist i skolan. Det visade sig tydligt i en studie där Svenskt Näringsliv tillsammans med tre kommuner visade att drygt 30 procent av skolans, årskurs 7-9, resurser är tillgängliga för elevens lärande. Och en liknande studie i Gävle gjord ett par år tidigare fick samma resultat. Det finns ingen som helst anledning att tro att Eskilstuna eller andra kommuners skolor skulle använda sina resurser på ett bättre sätt.

Varför tar så många skolledare inte sitt ansvar och styr upp skolans verksamhet så att en avsevärt större del av de tillgängliga resurserna verkligen kommer eleverna till gagn? Varför finns det ingen nollvision för antalet underkända elever? Hur främjar en ledarstil som är känslig för kritik och försvarsinriktad, mycket vanlig i skolans värld, elevers vilja att samtala om utvecklings- och förbättringsmöjligheter i skolan och hur främjar det deras fostran in i det svenska samhället?

Hur kommer det sig överhuvudtaget att Sveriges skolor har så många underpresterande och samtidigt nöjda skolledare? Varför byts de inte ut? Istället för att vara elevtillvänd verkar för en utomstående dagens skola på många håll vara personaltillvänd. Istället för att diskutera åtgärder för en avsevärd kvalitetshöjning och förändring av skolans arbetssätt idag, så diskuteras det om analyser verkligen är riktiga, om siffror stämmer och andra argument som skjuter upp åtgärder som gagnar resursanvändningen och därmed eleverna. Det är ett stort slöseri med både unga människors liv och skattemedel att inte skolans resurser används mer effektivt.

Sveriges elever behöver erbjudas en toppresterande skola för att själva kunna prestera. Då behövs nytt friskt blod in i skolorna som inte är fast i skråtänkandet och som får resultat idag..
 Replik på Rolf Brunells kommentar på artikeln om toppresterande skolledare

Det blev relativt stor uppståndelse när artikeln i Aftonbladet publicerades. Delvis beroende på den klatchiga rubrik som Aftonbladet satte på artikeln: "Underkänt rektorn" istället för min egen rubrik. Men främst bemöttes den med indignation hos många skolledare som kände att deras egna ansträngningar underkändes, av en i deras ögon okunnig utomstående. En av dessa sårade skolledare var naturligtvis Rolf Brunell själv som skrev en kommentar till artikeln på den egna hemsidan. Du hittar den via denna länk. Rolf Brunells kommentarer fick mig att skriva en replik, som dock inte tagits in vare sig hos Eskilstuna kommun, i någon tidning eller ens besvarats av Rolf Brunell själv direkt.

 
Rolf Brunell hävdar att jag angriper alla Sveriges skolledare i den debattartikel som publicerades i Aftonbladet den 21/8 2006. Det är felaktigt. Låt oss i stället för att gräla hålla oss till verkligheten.

Verkligheten är att 15% av Eskilstunas elever är underkända när de lämnar årskurs 9 och att det varit så eller sämre de senaste 8 åren. I min debattartikel kallar jag detta förhållande för att skolledningen underpresterar. På Eskilstuna kommuns hemsida skriver Rolf Brunell  i sitt svar på min artikel: ”Vi är väl medvetna om att nivån fortfarande är oacceptabelt låg. Varje elev som lämnar grundskolan utan de kunskaper som läroplanen garanterar är ett misslyckande”. Rolf Brunell och jag är därmed överens om att detta är både oacceptabelt och ett misslyckande. Om vi är överens om sakfrågan, varför skriver då inte Rolf Brunell till Aftonbladet och uttrycker sitt stöd för min debattartikel?

Så som Rolf Brunell skriver i sitt svar, tycks det mig bero på att jag för fram ytterligare ett faktum: ”…att Sveriges skolor har så många underpresterande och samtidigt nöjda skolledare”. Och  faktum är att en av dessa nöjda skolledare verkar vara just Rolf Brunell. Han skriver själv: ”Jag har…offentligt varit stolt över att de tio högstadier som finns i min organisation de tre senaste åren stadigt höjt kunskapsnivån bland våra elever”. Jag kallar ett sådant synsätt i min debattartikel för att många skolledningar är personaltillvända. Det är inget fel att vara personaltillvänd, om man som ledare först ser till att lösa organisationens uppgift, men Rolf Brunell och jag är överens om att 15% underkända är ett misslyckande och att skolans uppgift därmed inte är löst. Ett ytterligare faktum är att resultatet i Eskilstuna är i stort detsamma de senaste åtta åren.

Jag menar att den som inte har bråttom är nöjd. Och att använda verktyg som inte snabbt leder till avsevärda förbättringar inom sex månader, kan inte vara rätt verktyg.

För den elev som idag sitter och genomlider lektion efter lektion, som vet att de kommer att få underkänt, som inte får det stöd de behöver för att klara av godkänt, som inte har den hjälp hemma som många av dennes klasskamrater har, som tvingas hålla en fasad om att de inte bryr sig om skolan, som känner sig otrygg i skolan, som har en mycket dålig självkänsla, är sex månader en oändlighet av fasa. För den eleven är ett år en livstid. Hos den eleven finns inget hopp och livsglädje.

Och om en elevs lidande inte är tillräcklig anledning till att börja använda rätt verktyg, så borde de rena samhällsekonomiska kostnaderna vara skäl nog. Vi pratar nu om 400 elever i Eskilstuna. Kostnaden för samhället för att skicka iväg en elev från skolan med IG är alldeles för stor, för en elev som behöver medicinsk vård, som inte kommer ut i produktion och som skapar problem för andra människor i samhället.

En modern skolledare måste känna en inre otillfredsställelse så länge nollvisionen om antalet underkända elever inte är nådd. En elev har skolplikt och inga alternativ. Att gå i en underpresterande skola är inte som att köpa fel tandkräm, eftersom eleven satsar sin tid och sitt liv. Det är ett enormt slöseri med en ung människas liv att inte skolans resurser används mer effektivt. Det är det min debattartikel handlar om.

Jag värnar i min debattartikel om eleven, om varje elev som inte får möjligheten att nå sin potential, p.g.a. att skolans resurser inte nyttjas till fullo. Jag kräver att skolan omedelbart måste bli elevtillvänd och börja använda skolans resurser effektivt. Det duger inte att prata om att det skett små förbättringar under en flerårsperiod.

Och det går att använda skolans resurser effektivt och elevtillvänt. För att nå detta krävs rätt verktyg och rätt ledare. De verktyg som finns tillgängliga för Eskilstuna kommun är väl beprövade metoder från Näringslivet, och anpassade för skolans värld. Och jag vet efter att ha använt verktyget i flera kommuner, att det går att ge eleven de resurser som denne behöver för att nå sin potential, inom kommunens befintliga ramar. Då återstår att se till att skolan har rätt ledare, som förmår att använda rätt verktyg, som vill åstadkomma avsevärda kvalitetshöjningar och förändringar i arbetssätt inom sex månader, och för att nå dit krävs både utbildning och förändring av dagens ledarskap.

Ledarskap är att vilja och jag vet att om Eskilstuna kommun vill, så har de inom ett år en toppresterande skola..
 Följande artikel bygger på Resursandel i lärande™, vilket är den modell KMF Ventures AB erbjuder skolor för att mäta kvalitet och resursanvändning

Skolans resursbrist är en myt

Denna artikel och bok bygger på de studier som KMF Ventures AB gjort med modellen Resursandel i lärande™. Artikelns budskap finner du även i artikeln skriven av Mikael Flovén på Aftonbladet 2006.
 
 
Publicerad: 4 november 2009

NY GRANSKNING. Varken resurser eller lärartäthet är viktigt för hur eleverna presterar i skolan. Det visar en granskning gjord av ekonomerna Stefan Fölster, Anders Morin och Monica Renstig. Istället är mängden tid som lärarna tillbringar med eleverna direkt avgörande för att målen nås.

Sverige har numera en skola som ger barnen helt olika start i livet. Farhågor om segregering har ensidigt riktats mot skillnader mellan skolor som beror på elevers socioekonomiska bakgrund. Därför har många missat den mycket större klyfta som har skapats, och som är helt oberoende av föräldrars inkomster eller skolval.

Ett barns framtid hänger i allt större utsträckning på om han eller hon haft oturen att växa upp i en kommun där kommunpolitiker, skolförvaltningen och rektorer tillåter att mer än två tredjedelar av lärarnas tid går till annat än undervisningen och undviker att följa upp bristande skolresultat. Detta framgår i en djuplodande granskning vi gjort om skolans resultat och resurser, och som vi idag presenterar i boken Den orättvisa skolan.

Kommuner med lika hög resursinsats skapar helt olika förutsättningar för sina barn. I vissa fall når nästan alla fullständiga betyg, i andra klarar 40 procent av alla elever ej godkänt i alla betyg. Denna katastrofsiffra avser då inte en enskild skola, utan snittet för samtliga skolor i dessa kommuner.

Antalet kommuner där fler än 25 procent av eleverna i årskurs 9 är underkända i ett eller flera ämnen har enligt våra beräkningar fördubblats sedan 1998 till 125 stycken, och i än fler kommuner saknar mer än var tionde elev gymnasiebehörighet.

Kommuner och skolmyndigheter har inte tillräckligt observerat och analyserat utvecklingen av de stora skillnader som nu finns mellan olika kommuner, och inte heller sambandet med det ökande gap som finns mellan könen. Pojkar släpar efter allt mer i matematik, fysik, kemi och svenska. Men i kommuner som överlag har dåliga skolresultat har flickor ofta tryckts ner till pojkarnas nivå.

När kritik framförs om brister i skolans kvalitet är en vanlig förklaring från såväl politiker som fackliga företrädare att skolans resurser skulle ha minskat. Vi har tagit fram statistik som visar att skolans resurser tvärtom ökat med 8 procent per elev, mätt i fasta priser, under den senaste femtonårsperioden.

Lärartätheten överträffar något den nivå som gällde 1993/94. Men resurserna används på fel sätt. Av tillgängliga tidsstudier framgår att mindre än en tredjedel av lärarnas arbetstid används till undervisning i snitt.

Samtidigt finns det skolor där mer än 50 procent av tiden ägnas åt undervisning – och där eleverna också presterar bättre resultat, även med hänsyn till deras socioekonomiska bakgrund.

I vår analys har vi inte kunnat visa något statistiskt samband mellan hur mycket resurser en kommun satsar på skolan och resultaten för eleverna, sedan vi tagit hänsyn till skillnader i elevunderlag mellan kommunerna beroende på föräldrarnas utbildningsnivå med mera. Vi har inte heller funnit något positivt samband mellan lärartäthet och elevernas prestationer, utan till och med ett svagt negativt sådant. Fler lärare ger inte automatiskt bättre prestationer.

Av de tio kommuner som ökat sina resurser mest till skolan under den senaste tioårsperioden är det bara i tre kommuner som andelen elever som har godkänt i alla ämnen också ökat. I Vilhelmina har de reala resurserna stigit med 44 procent per elev medan andelen underkända elever samtidigt ökat med 23 procentenheter till 37 procent.

Det är således inte resursbrist som är problemet utan hur resurserna används. Man måste rentav misstänka att myten om resursbristen blir till ett alibi i problemkommunerna och för- lamar skolutvecklingen. Några av de åtgärder som måste till för att komma till rätta med de allt sämre prestationerna och de allt större och oförklarade skillnaderna är följande.

•Bättre kontroll, styrning och uppföljning på alla nivåer och på tidiga stadier. Mätbara kunskapsmål måste formuleras av kommunerna, som tillsammans med skolledningarna också måste följa upp om målen nås.

•Lärarnas tid med elev måste öka. Läraravtalet bör reformeras så att lärarna är mer tid i skolan. På det sättet kan elever som släpar efter få mera stöd. De bästa skolorna har tidseffektiva samarbeten för förberedelse av lektioner, mindre byråkrati, och smartare it-användning.

•Satsa på lärarkvalitet istället för lärarkvantitet. Forskning visar entydigt att kvalitén på lärarna har större betydelse för elevernas resultat än mängden resurser som sätts in i skolan. För att kunna locka de bästa förmågorna till läraryrket krävs dock högre och mer individuellt satta löner även om det sker till priset av en lägre lärartäthet.

Till sist har vi två frågor till svensk skolpolitiks två maktcentra, SKL och lärarfacken. Varför utarbetar SKL inte en strategi för förbättrade skolresultat och minskade klyftor mellan kommunerna? Och varför vill inte de fackliga organisationerna medverka i en strategi som kan möjliggöra höjd lärarkvalitet och rejält högre löner istället för att reflexmässigt begära mer resurser till skolan? Är det inte dags att prioritera barnen?

STEFAN FÖLSTER

ANDERS MORIN

MONICA RENSTIG

Debattörerna utkommer idag med boken Den orättvisa skolan (Hjalmarson & Högberg Bokförlag). Författarna är annars verksamma som chefsekonom respektive ansvarig för välfärdsfrågor vid Svensk Näringsliv (Fölster och Morin) samt som ekonomijournalist och författare (Renstig).

 Hemläxor skapar klyftor i samhället

Redan i årskurs ett får sjuåringarna hemläxa. Många barn längtar efter att få hemläxa när de börjar skolan. Hemläxa är för barn en magisk del av att växa upp och bli äldre. Men för de flesta barn slutar hemläxan tidigt att vara magisk och speciell. Istället blir hemläxan något jobbigt och oönskat.

Men ingen tycks fråga sig vad syftet är med hemläxan. Vill skolan att eleven skall lära sig skolämnen eller att elevens kunskaper skall kontrolleras utanför skolan? Och är tanken att eleven skall göra det på egen hand eller att någon annan skall involveras? Och vem är i så fall denna ”någon annan”?

För den som är förälder och har barn i skolan är det solklart vem denna ”någon annan” är. Det är du som förälder som förväntas lära eller kontrollera ditt barn. Varje vardag skickas hundratusentals elever hem med läxor. Och skolan förväntar sig att du som elevens förälder skall utföra arbetet med att lära ditt barn.

Konsekvensen av att skolan lägger över ansvaret för elevens utbildning på föräldrarna är att 25 % av eleverna idag går ut årskurs nio med ofullständiga betyg. Vi skulle kunna pressa ner den andelen till 0 % om skolorna själva gjorde det arbete de är satta och får betalt att göra, att utbilda våra barn.

Dessutom följer skolans övervältrande på föräldrarna inte skollagen. I skollagen 2§ står det: ”Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn och ungdom”. Vidare i 3§ står det att: ”Kommuner och landsting är skyldiga att för undervisningen använda lärare, förskollärare eller fritidspedagoger som har en utbildning avsedd för den undervisning de i huvudsak skall bedriva.”

Föräldrar har ingen utbildning som lärare. Föräldrar är väldigt olika som grupp. Självklart finns det fantastiskt engagerade föräldrar som förmår svara på sitt barns frågor och förklara på ett sätt som inte ens majoriteten av Sveriges behöriga lärare klarar av. Men vart skall den elev vända sig som har föräldrar som kan mindre än sina barn, föräldrar som inte bryr sig, föräldrar som är missbrukare, föräldrar som talar illa om utbildning och kunskap, föräldrar som inte har tid då de är ensamstående och heltidsarbetande med flera barn eller föräldrar som vill engagera sig men som är odugliga på att förklara och lära ut?

Vi kan konstatera att skolan inte följer skollagen när de ger läxor som skall göras tillsammans med andra än skolans lärare.

Mängden läxor och oförmåga hos föräldrar att hjälpa sina barn har numera tagit sådana proportioner att det t.o.m. växt fram en marknad för läxläsningshjälp mot betalning. Idag finns även företag som via kommunen erbjuder icke behörig personal som läxläsningshjälp. Måste man som elev i Sverige numera vara beredd att betala för att få den hjälp man behöver?

Varför tillhandahåller inte skolan läxläsningsstöd dygnet runt med den egna personalen? Det är skolorna som har utbildad och behörig personal. Det är inte p.g.a. resursbrist då det är känt från flera undersökningar att lärarna endast lägger 30-40% av sin tid på elevens lärande.

Varför gör inte alla skolor sitt arbete istället för att försöka lägga över ansvaret på föräldrarna?

Varför har inte alla skolor en nollvision för antalet underkända elever i skolan?

Mikael Flovén

 
 
 
 
 
KMF Ventures AB - Marknadsvägen 295 - 183 79 Täby - Sweden