Skapa en toppresterande skola
Vi har i flera analyser visat att resursanvändningen varierar stort mellan olika skolor, oavsett om det är kommunala eller fristående skolor och oavsett om det är skolor inom en kommun eller om skolorna finns i olika kommuner.
Vi visar dig som skolledare hur resursanvändningen kan förändras för att ge eleverna mer tid och resurser för lärande genom att använda processanalys av skolan. Men det räcker inte med att resurserna används rätt. Det måste vara rätt resurser också, d.v.s. att det är kvalitet i mötet mellan elev och skola. Av den anledningen utvecklade vi en modell för att ge elever möjlighet att bedöma skolans produkter.
Det var mycket kontroversiellt när vi i början av år 2000 var först med att analysera lärares tids- och skolans resursanvändning och påstod att det viktigaste för en skola var att mäta hur stor del av lärarens tid som går till lärande. Nu är det inte längre kontroversiellt och alla stora konsultföretag har kopierat vår modell vilket på sätt och vis är smickrande.
Nu kan även din skola använda den ursprungliga modellen Resursandel i lärande™ för att mäta skolans kvalitet utifrån elevens perspektiv och använda resurserna optimalt. Vi ger dig som kommun och friskola tillgång till modellen kostnadsfritt och kan i den omfattning ni önskar bistå med vår kunskap för att skapa en toppresterande skola. Kontakta oss för att få tillgång till modellen och information om hur ni skapar en toppresterande skola.
Läs mer
Det som inte mäts finns inte - Studie av Sveriges kommuners styrning av stöd till elever som riskerar underkänt
The birth of Mobile learning - Historien om hur mobilt lärande föds och världens första kommersiella tjänst för mobilt lärande
Spin-off from Mobile learning - Hur modellen Resursandel i lärande föds och är grunden till att empiriskt påstå att skolpengen är felberäknad
2009 års rapport tillsammans med Svenskt Näringsliv - Resursanvändningsanalys med RIL
2006 års rapport tillsammans med Svenskt Näringsliv - Resursanvändningsanalys med RIL
Den orättvisa skolan - Bok som använder resultaten från RIL
Prodacapo - partner som tillhandahåller världsledande system för performance management däribland med Resursandel i lärande™
Vi visar dig som skolledare hur resursanvändningen kan förändras för att ge eleverna mer tid och resurser för lärande genom att använda processanalys av skolan. Men det räcker inte med att resurserna används rätt. Det måste vara rätt resurser också, d.v.s. att det är kvalitet i mötet mellan elev och skola. Av den anledningen utvecklade vi en modell för att ge elever möjlighet att bedöma skolans produkter.
Det var mycket kontroversiellt när vi i början av år 2000 var först med att analysera lärares tids- och skolans resursanvändning och påstod att det viktigaste för en skola var att mäta hur stor del av lärarens tid som går till lärande. Nu är det inte längre kontroversiellt och alla stora konsultföretag har kopierat vår modell vilket på sätt och vis är smickrande.
Nu kan även din skola använda den ursprungliga modellen Resursandel i lärande™ för att mäta skolans kvalitet utifrån elevens perspektiv och använda resurserna optimalt. Vi ger dig som kommun och friskola tillgång till modellen kostnadsfritt och kan i den omfattning ni önskar bistå med vår kunskap för att skapa en toppresterande skola. Kontakta oss för att få tillgång till modellen och information om hur ni skapar en toppresterande skola.
Läs mer
Det som inte mäts finns inte - Studie av Sveriges kommuners styrning av stöd till elever som riskerar underkänt
The birth of Mobile learning - Historien om hur mobilt lärande föds och världens första kommersiella tjänst för mobilt lärande
Spin-off from Mobile learning - Hur modellen Resursandel i lärande föds och är grunden till att empiriskt påstå att skolpengen är felberäknad
2009 års rapport tillsammans med Svenskt Näringsliv - Resursanvändningsanalys med RIL
2006 års rapport tillsammans med Svenskt Näringsliv - Resursanvändningsanalys med RIL
Den orättvisa skolan - Bok som använder resultaten från RIL
Prodacapo - partner som tillhandahåller världsledande system för performance management däribland med Resursandel i lärande™
Sänka kostnaderna
Under årens lopp har många metoder kommit fram för att effektivisera en organisations flöden för att antingen korta tiden från beställning till leverans, använda mindre resurser eller höja kvaliteten på det som levereras.
Vi använder oss av metoder som Benchmarking, TQM, LEAN, Effektiva flöden, ABM och BPR för att genomföra processanalysen, men utgår alltid från sanningens ögonblick, mötet med kunden, oavsett om det är flöden som resulterar i en produkt som säljs eller används i andra flöden inom samma organisation. För att bli lyckosamma driver vi ert förändringsarbete som förändringsledare och faciliterar t.ex. workshoppar. Tillsammans med vår uppdragsgivare ställer vi oss frågor som: "Vem är kunden, vad vill kunden uppnå och vad är smidigt för kunden"? Därefter arbetar vi oss tillsammans fram till ett resultat som eliminerar störningar och kvalitetsproblem i flöden, sänker kostnader i flöden eller gör produkter och kunder lönsamma. En lösning kan vara outsourcing. Vanligtvis outsourcas hela funktioner, men även processer kan urskiljas och outsourcas. Helt avgörande för att lyckas med outsourcing, vare sig det är t.ex. en ekonomiavdelning, IT-avdelning eller kundtjänst, måste gränssnitten mellan den del som är kvar och den del som outsourcas beskrivas i detalj. Arbete med SLA och OLA är det som sätter förväntningarna och för att ta fram dem krävs förståelse för de aktiviteter och processer som utförs. Vi på KMF Ventures är experter på att kartlägga processer, dra gränser och sätta mål. I det förberedande arbetet med att outsourca krävs naturligtvis även kostnadsberäkningar och kalkyler för att säkerställa att det är rätt beslut som tas. I många fall är kvalitetsambitionen det som avgör ett beslut om outsourcing, men det bästa är att kombinera en kvalitetshöjning med kostnadsreduktion. Utöver detta avgörande grundarbete hjälper vi till att välja och upphandla outsourcingpartner och att leda flytten av verksamheten. Kontakta oss och berätta om era lönsamhetsmål. |
Öka intäkterna
Är alla dina kunder lönsamma? Är alla dina produkter lönsamma? Förmodligen inte, men vi ger dig svar på vilka kunder och produkter som är av A, B och C-kvalitet. Med rätt underlag kan åtgärder vidtagas för att höja företagets totala lönsamhet, vilket t.ex. kan vara att tacka nej till kunder som innebär olönsamma affärer, prishöjning eller ändra kostnaden för att utföra vissa processer. Under årens lopp har vi genomfört omfattande analyser av stora och medelstora företags produkter och kunder vilket har resulterat i avsevärda resultatförbättringar. Vi använder Activity Based Costing och Activity Based Management som metoder. Och beroende på ambitionsnivå hos företagets ledning tillhandahåller vi verktyg för performance measurement för utfall, planering och simulering av olika antaganden.
Vi har medarbetare som är tillväxtspecialister och som hjälper dig att identifiera brister och ineffektivitet i ditt företags sälj- och marknadskommunikation för att därefter hjälpa dig att särskilja ditt företag från dina konkurrenter, att ta större marknadsandelar och att sälja mer än du någonsin trott möjligt! Vi erbjuder dig att ta del av en metod, ett system, ett sätt att tänka och att arbeta som kan påverka dessa tre kritiska delar av din verksamhet: Leads, Leadskonvertering (Avslutsprocent) och Försäljningspris. Kontakta oss för att öka intäkterna för era lönsamma produkter. |
Högre kundservice
Mötet med kund är avgörande i alla ögonblick för ett företag. Vi har lång erfarenhet av att upphandla och implementera system som möjliggör för kundservicepersonal att effektivt hjälpa kunder. Vi har även stor kunskap om hur call center kan effektiviseras genom att ändra processer och rutiner.
Våra medarbetare genomför även kvalitetskontroller av kundtjänster genom att vända sig till ett företags eller organisations kundtjänst som en vanlig kund eller medborgare. Då kan vi får svar på om det nuvarande kundbemötandet stämmer överens med företagets strategi och framtida mål, om kommunikationen sker på kundens villkor och på det sätt som främjar både företagets och kundens målsättning med relationen. Kanske har ni en kundservice som fungerar, men ni känner på er att det går att göra saker ännu bättre. Vi förordar att börja utifrån kundens perspektiv, även om ni redan vet områden som kan förbättras, för att säkerställa att inte glömma bort att det viktigaste är att se på er kundservice utifrån kunden. Genom att själva använda företagets kundtjänst och intervjua företagets kunder som använder kundtjänsten får vi en grund att starta ifrån. Därefter arbetar vi oss in i era kundserviceprocesser och hur de samverkar med andra processer inom er organisation, för att slutligen föreslå konkreta åtgärder och förändringar. Vi leder även de förädringsförslag som företaget beslutar om för att på ett så kostnadseffektivt och snabbt sätt ändra arbetssätt och kultur.
Vi har implementerat systemlösningar både i form av mjukvara och som tjänst (software as a service - SAAS). Att som företag hyra en tjänst i molnet (Service cloud) är i många fall att föredraga då det synliggör kostnaderna, gör det enklare att byta leverantör kontinuerligt och fokuserar företaget på kundservicen istället för tekniken. Oavsett lösning så startar vi med en analys av befintligt processflöde, samtal med den ansvarige för att lyfta fram delar som inte fungerar som önskas och gränssnitt mot andra system. Därefter leder vi förändringen för att göra ett kostnadseffektivt och snabbt byte. Kontakta oss för att beskriva målet med er kundservice.
Våra medarbetare genomför även kvalitetskontroller av kundtjänster genom att vända sig till ett företags eller organisations kundtjänst som en vanlig kund eller medborgare. Då kan vi får svar på om det nuvarande kundbemötandet stämmer överens med företagets strategi och framtida mål, om kommunikationen sker på kundens villkor och på det sätt som främjar både företagets och kundens målsättning med relationen. Kanske har ni en kundservice som fungerar, men ni känner på er att det går att göra saker ännu bättre. Vi förordar att börja utifrån kundens perspektiv, även om ni redan vet områden som kan förbättras, för att säkerställa att inte glömma bort att det viktigaste är att se på er kundservice utifrån kunden. Genom att själva använda företagets kundtjänst och intervjua företagets kunder som använder kundtjänsten får vi en grund att starta ifrån. Därefter arbetar vi oss in i era kundserviceprocesser och hur de samverkar med andra processer inom er organisation, för att slutligen föreslå konkreta åtgärder och förändringar. Vi leder även de förädringsförslag som företaget beslutar om för att på ett så kostnadseffektivt och snabbt sätt ändra arbetssätt och kultur.
Vi har implementerat systemlösningar både i form av mjukvara och som tjänst (software as a service - SAAS). Att som företag hyra en tjänst i molnet (Service cloud) är i många fall att föredraga då det synliggör kostnaderna, gör det enklare att byta leverantör kontinuerligt och fokuserar företaget på kundservicen istället för tekniken. Oavsett lösning så startar vi med en analys av befintligt processflöde, samtal med den ansvarige för att lyfta fram delar som inte fungerar som önskas och gränssnitt mot andra system. Därefter leder vi förändringen för att göra ett kostnadseffektivt och snabbt byte. Kontakta oss för att beskriva målet med er kundservice.
Finansiera tillväxt
Du äger ditt företag själv eller tillsammans med partners och behöver hjälp med kompetens för att växa. Vi arbetar aktivt med att komplettera företagets ledning. Genom att ta plats i företagets styrelse eller ledningsgrupp, kompletterar vi företagets kompetens med professionellt ledarskap.
Vi ser även till att nytt behov av kapital och kompetens tillfredsställs i takt med att företaget växer och tillsammans arbetar vi långsiktigt för företagets framgång. Första steget är att du eller dina kollegor kontaktar oss och presenterar er affärsidé för oss, berättar om hur mycket kapital ni behöver och till vad. |
Bättre beslut
Med medarbetare som arbetar som CEO (VD), COO, CTO, affärsområdeschef, CFO, försäljningschef, ekonomichef, styrelseledamot m.m. har vi de bästa förutsättningarna att komplettera ditt företags ledning under både kortare och längre tid. Vi har oftast också möjlighet att hitta rätt vad avser branscherfarenhet vilket i en del fall kan vara mycket värdefullt.
Vi hjälper även ledningen med att ta ta fram beslutsmodeller och fastställa vilken information som egentligen behövs från informationssystem från redovisning, HR, produktion och sociala medier etc. för att ge det beslutsunderlag som behövs för att all personal och ledning skall förstå varandra och gå åt rätt håll. Kontakta oss för att vi skall samtala om ert behov. |